BiHCrna kronikaRegijaVijesti

BiH Sve više djece stradava na električnim romobilima: Stručnjaci i vlasti pozivaju na oprez i zakonodavne promjene

Broj djece koja zadobivaju teške ozljede zbog padova s električnih romobila u stalnom je porastu u Bosni i Hercegovini i regiji. Zabrinjavajući trendovi naveli su vlasti da najave izmjene zakona kako bi se povećala sigurnost svih sudionika u prometu, a posebno najmlađih.

Nedavno je na otoku Braču teško ozlijeđen šesnaestogodišnjak koji je pao s romobila tijekom vožnje, a liječnici se bore za njegov život. Ovaj slučaj nije iznimka – samo u posljednja dva mjeseca u Splitsko-dalmatinskoj županiji medicinsku pomoć zbog padova s romobila zatražile su čak 52 osobe, od čega čak 30 djece. Hrvatski stručnjaci ističu da je broj hospitalizirane djece ove godine porastao za čak 285 posto.

Problem: Djeca bez zaštite na uređajima brzine do 80 km/h

Situacija u BiH nije ništa bolja. Sve je više nesreća u kojima sudjeluju djeca mlađa od 14 godina, i to na romobilima koji u nekim slučajevima mogu doseći brzinu i do 80 km/h. Zabrinjavajuće je što se pri vožnji rijetko koristi zaštitna oprema, a vožnja se često odvija na nedozvoljenim površinama – biciklističkim stazama i kolnicima.

Iz Ministarstva prometa i veza BiH potvrđuju da su svjesni ozbiljnosti situacije te da je nacrt izmjena Zakona o osnovama sigurnosti prometa, kojim će biti obuhvaćeni i električni romobili, već pripremljen i trenutačno se nalazi u proceduri pred Vijećem ministara.

“Zakon se temelji na europskim smjernicama i mogao bi značajno unaprijediti sigurnost u prometu, posebno u segmentu tzv. mikromobilnosti” izjavio je Samir Džaferović, pomoćnik ministra prometa i veza BiH.

Needuciranost i tehnička nepouzdanost romobila

Stručnjaci iz oblasti prometne sigurnosti naglašavaju kako je, uz nepostojanje odgovarajućeg zakonskog okvira, glavni problem i nedovoljna educiranost korisnika. Upozoravaju da se najveći broj nesreća događa osobama koje tek počinju koristiti električne romobile.

Iz BiHAMK-a ističu da je važno da romobil bude tehnički ispravan i prilagođen vožnji, a korisnicima početnicima savjetuju da najprije savladaju osnove poput održavanja ravnoteže, korištenja kočnica, skretanja i zaustavljanja te pravilnog gledanja iza sebe bez gubitka ravnoteže.

“Mnogima se čini da je vožnja jednostavna, no samo okretanje tijela radi provjere situacije iza sebe može dovesti do gubitka kontrole i pada. Zbog toga se vježbanje prije izlaska na prometnice smatra iznimno važnim” navode iz BiHAMK-a.

Zakonske praznine i preporuke

Trenutno, prema članku 106. Zakona o osnovama sigurnosti cestovnog prometa BiH, električnim romobilima nije dopušteno kretanje kolnikom ni biciklističkom stazom. No, sve do donošenja specifičnog zakona koji bi detaljno regulirao njihovu uporabu, stanje ostaje nejasno i rizično.

BiHAMK preporučuje minimalnu dobnu granicu od 14 godina za korištenje električnog romobila, kao i obvezno nošenje kacige. Vozači romobila su, zakonski gledano, vozači poput svih ostalih i dužni su poštovati prometna pravila.

“Zbog izloženosti riziku od ozljeda, nošenje kacige i dodatne zaštitne opreme nije samo preporuka, već bi trebalo biti pravilo” zaključuju iz BiHAMK-a.

Poziv na odgovornost

Dok se čeka usvajanje novog zakona, stručnjaci i institucije apeliraju na pojačan oprez svih aktera: djece, roditelja, ali i nadležnih institucija. Potrebna je sveobuhvatna edukacija, nadzor i odgovornost zajednice kako bi se spriječile nove nesreće i osigurala sigurnija budućnost za najmlađe sudionike u prometu.

www.brotnjo.ba

Vezani članci

Back to top button