
Europska unija najavila je uvođenje strožih tehničkih propisa koji će s europskih cesta postupno uklanjati starije automobile, a osobito dizelske modele bez DPF filtera. Riječ je o mjeri koja se, prema obrazloženju EU, provodi radi smanjenja prometnih nesreća i zagađenja zraka, prenose Nezavisne novine.
Nova pravila predviđaju pooštrene tehničke preglede s naglaskom na kontrolu vozila koja nemaju ugrađen filter čestica (DPF). Procjenjuje se da milijuni takvih automobila i dalje voze europskim cestama. Budući da zamjena DPF filtera može stajati i do 2.500 eura, mnogi vlasnici pribjegavaju rješenjima poput čišćenja, bušenja ili čak potpunog uklanjanja filtera iz ispušnog sustava.
Ako novi propisi budu usvojeni, vlasnici starijih dizelaša bit će suočeni s izborom – ulagati u skupe popravke ili se oprostiti od svojih vozila. Očekuje se da će brojna takva vozila završiti na tržištima istočne Europe, uključujući i zemlje Balkana, što bi moglo izazvati prezasićenost tržišta polovnih vozila i premještanje problema zagađenja.
Moguće posljedice za tržište u BiH
Ukoliko dođe do navale rabljenih vozila iz EU, cijene polovnjaka u Bosni i Hercegovini mogle bi privremeno pasti. Miro Sesar, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Gospodarskoj komori FBiH, objašnjava da se u Europskoj uniji već godinama postrožuju tehnički, ekološki i sigurnosni standardi za nova vozila. S uvođenjem norme Euro 6 dodatno su porasli proizvodni troškovi i krajnje cijene vozila.
„U EU emisija CO2 znatno utječe na troškove registracije – vozila s višim emisijama podliježu većim taksama. U BiH, međutim, emisija CO2 još uvijek nema utjecaja na cijenu registracije, što pokazuje neusklađenost s europskom praksom“, izjavio je Sesar.
Dodaje kako tržištem u BiH i dalje dominiraju polovni automobili – tijekom 2024. uvezeno je oko 78.000 rabljenih vozila, dok je broj novih bio tek oko 12.000. Kako bi se situacija stabilizirala, Sesar predlaže uvođenje norme Euro 6 kao minimalnog standarda za uvoz rabljenih automobila.
BiH kao „europski otpad“?
Ekonomist Igor Gavran smatra da će BiH i dalje služiti kao odlagalište za rabljena vozila iz EU, što bi moglo donijeti privremeni pad cijena, ali ne značajniji. „Preprodavači će nastojati zadržati dobit, pa će cijene spuštati tek kad budu prisiljeni. Dugoročno, razvijene zemlje prelaze na električna i napredna hibridna vozila, a i BiH mora slijediti taj smjer, a ne čekati da nam svi stari automobili dođu“, poručuje Gavran.
Ističe i kako BiH mora uvesti strože standarde za uvoz vozila kako bi se spriječio dodatni porast zagađenja te poticati kupnju električnih i ekološki prihvatljivijih modela.